Διατροφή και άσκηση

Οι πληροφορίες που ακολουθούν μπορούν να χρησιμοποιηθούν εφόσον συζητηθούν πρώτα με τον θεράποντα ιατρό.

Η σωστή διατροφή και η επαρκής φυσική δραστηριότητα είναι σημαντικοί παράγοντες για την πρόληψη και την θεραπεία των γυναικολογικών όγκων

Η σημασία της σωστής διατροφής

Βασική προτεραιότητα σε κάθε πρόγραμμα διατροφής είναι να καλύπτει τον οργανισμό σε θερμίδες και πρωτεΐνη, σύμφωνα με τις ανάγκες του. Αν κάποιο άτομο δεν τρώει ικανοποιητικά, ώστε να καλύψει τις ανάγκες αυτές, τότε θα αρχίσει να χάνει βάρος, μυϊκή μάζα, δύναμη και αντοχή. Τόσο ο καρκίνος όσο και η θεραπεία του επηρεάζουν σημαντικά τις διατροφικές ανάγκες, μέσω των μεταβολών που επέρχονται στις διαδικασίες της πέψης, της απορρόφησης και του μεταβολισμού.

Η κατάσταση θρέψης των ογκολογικών ασθενών διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της νόσου, αλλά και δεικτών υγείας, όπως η ποιότητα ζωής, η λειτουργική ικανότητα και η ψυχική ισορροπία. Η αξιολόγηση της διατροφικής κατάστασης και η διατροφική παρέμβαση, θα πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο υποστηρικτικό κομμάτι κάθε ογκολογικής θεραπείας, γι’  αυτό μη διστάζετε, ρωτήστε τον γιατρό και τον διαιτολόγο σας, καθώς η κάθε κατάσταση χρήζει εξατομικευμένης προσέγγισης.

Η υγιεινή δίαιτα, η οποία μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου, είναι πλούσια σε λαχανικά, φρούτα, όσπρια και προϊόντα ολικής άλεσης. Περιλαμβάνει επίσης, ελεγχόμενες ποσότητες από κόκκινο και επεξεργασμένο κρέας .

Χρήσιμες συμβουλές για σωστή διατροφή
  • Τα γεύματα σας θα πρέπει να περιλαμβάνουν λαχανικά, συνοδευτικά προϊόντα ολικής άλεσης και  μια πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας. Πηγές πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας περιέχουν κυρίως το ψάρι, τα πουλερικά, τα όσπρια, το αυγό, το τυρί, το γάλα (και φυσικά το κόκκινο κρέας το οποίο πρέπει όμως να καταναλώνεται σε χαμηλές ποσότητες).
  • Καταναλώστε αρκετές φυτικές ίνες. Χρειάζεστε μια επαρκή ποσότητα από ίνες με τη μορφή φρούτων, λαχανικών, δημητριακών ολικής άλεσης και οσπρίων.
  • Εξοικειωθείτε με τις ποσότητες των μερίδων που σας προτείνονται. Η πρόσληψη των φρούτων και λαχανικών θα πρέπει να ανέρχεται σε τουλάχιστον 5 μερίδες ημερησίως.
  • Μειώστε την ποσότητα του κόκκινου κρέατος και κυρίως περιορίστε τη κατανάλωση των επεξεργασμένων προϊόντων κρέατος (αλατισμένα κρέατα, αλλαντικά), και προϊόντων ταχυφαγείων.

Περιορίστε την πρόσληψη αλκοόλ και των ζαχαρούχων αναψυκτικών, τα οποία μπορούν να αντικατασταθούν από νερό.

Η σημασία της σωματικής δραστηριότητας

Η φυσική δραστηριότητα παίζει σημαντικό ρόλο στην διατήρηση της υγείας σας και στην πρόληψη μεγάλου αριθμού ασθενειών, συμπεριλαμβανόμενου, του καρκίνου. Η τακτική φυσική δραστηριότητα όχι μόνο έχει θετική επίπτωση στην υγεία σας, αλλά μπορεί να είναι η πηγή της χαράς σας και ένα μέρος από την κοινωνική σας ζωή.

Κατά τη διάρκεια μιας ασθένειας, η επαρκής σωματική άσκηση έχει μεγαλύτερη σημασία απ’ ότι όταν είστε υγιείς. Γίνεται ένα απαραίτητο συστατικό της θεραπείας σας. Γνωρίζοντας ότι δεν είναι εύκολο να ξεκινήσετε ή να διατηρήσετε τακτική σωματική άσκηση επειδή τα διάφορα συμπτώματα κάνουν την άσκηση πιο κουραστική, θα πρέπει παρ’ όλα αυτά να επιμείνετε. Από την στιγμή που θα αρχίσετε, θα αισθανθείτε πιό δυνατές και θα αποκτήσετε ενέργεια η οποία είναι απαραίτητη για την διαδικασία της θεραπείας και της επούλωσης. Το μακροπρόθεσμο όφελος μιας τακτικής άσκησης μπορεί να παρατηρηθεί σε όλα σχεδόν τα συστήματα οργάνων που ξεκινούν με μεγαλύτερη μυϊκή δύναμη και αντοχή στα οστά, το κυκλοφορικό σύστημα (καλύτερη παροχή αίματος), το κεντρικό νευρικό σύστημα (πνευματική καλλιέργεια), τη φλεγμονώδη δραστηριότητα στο σώμα σας και βελτιώνει την αξιοποίηση της τροφής για την ανανέωση των ιστών και την επούλωση των πληγών.

Θετικές επιδράσεις τις συστηματικής άσκησης

Οι πληροφορίες που ακολουθούν μπορούν να χρησιμοποιηθούν εφόσον συζητηθούν πρώτα με τον θεράποντα ιατρό.

  • Μειώνετε τις πιθανότητες να πάρετε ανεπιθύμητα κιλά
  • Καλύτερη ποιότητα ζωής
  • Αυξάνει τις στιγμές διασκέδασης ειδικότερα όταν αθλείστε με φίλους
  • Βελτιώνει την διάθεση

Ξεκινήστε την φυσική σας δραστηριότητά κατά την διάρκεια της ογκολογικής θεραπευτικής αγωγής

  • Ρωτήστε τον γιατρό και τον φυσιοθεραπευτή σας για πληροφορίες σχετικά με τον κατάλληλο τύπο άσκησης για εσάς
  • Ξεκινήστε αργά. Αυξήστε την διάρκεια και την ένταση της άσκησης σταδιακά
  • Ξεκινήστε με συνηθισμένες καθημερινές δραστηριότητες.
  • Επικεντρωθείτε σε απλές ασκήσεις. Ιδανικά θα τις διδαχτείτε από τον φυσιοθεραπευτή/γυμναστή σας στην αρχή της θεραπευτικής αγωγής και μπορείτε να τις επαναλάβετε μέσα στην ημέρα μόνοι σας.
  • Κάντε μικρούς περιπάτους ή βόλτες με ποδήλατο σε ασφαλές έδαφος για αρχή. Αυτό είναι ιδανικό
  • Δημιουργήστε ένα πλάνο αποκατάστασης μαζί με τον φυσιοθεραπευτή σας.
  • Επιλέξτε μια δραστηριότητα που προσδίδει ευχαρίστηση Δημιουργήστε ένα ρεαλιστικό σχέδιο
  • Μην αγχωθείτε εάν δεν τα καταφέρετε αμέσως
  • Χαρείτε για τα αποτελέσματά σας και μοιραστείτε τα με τους φίλους και την οικογένεια σας

Πηγή: European Network of Gynaecological Cancer Advocacy Groups 2019

EC_FHER+_0321